J Dilla 5 ELA hangkörkép 2014 02
Február hónapban egy örömteli és egy szomorú dátum is kötődik J Dilla nevéhez. Rá emlékezünk rövid írásunkkal…

A 5 ELA tagjai, Mudd és Thyme Detroit hip-hop életének úttörői voltak a ’90-es években a sajnálatosan túl korán elhunyt emszí, Proof és a banda producere J Dilla mellett...
Friss megjelenések, lemezek, videóklippek...




J Dilla

Február hónapban egy örömteli és egy szomorú dátum is kötődik J Dilla nevéhez, aki 1974 február 07-én látta meg a napvilágot és sajnálatosan, túl fiatalon, 32 éves korában 2006 február 10-én hosszas betegség után hunyt el. Rá emlékezünk rövid írásunkkal…







James Dewitt Yancey akit a világ Jay Dee, később J Dilla néven ismert meg 1974 február 7-én látta meg a napvilágot elsőszülött fiúként a család detroiti otthonában. Az zenei hatások elkerülhetetlenek voltak számára a családi környezetben – édesanyja korábban operaénekes volt, apja jazz-zenész. Lemezgyűjtő-szenvedélye pár éves korától kezdve elkísérte a sajnálatosan túl korai haláláig. A tömegek szórakoztatása is elég korán kezdődött - kisgyermekkorától már kijárt a környékbeli parkokba lemezeket pörgetni. Tizenévesen a folyamatosan bővülő lemezgyűjteménye társaságában hosszú órákat töltött a házi pincestúdióban, ahol a kísérletezés a hangokkal a szenvedélyévé vált. (Ekkor még egy szalagos magnódeck volt a stúdiójának alappillére) A követendő példát Pete Rock munkásságában látta, akit a ’90-es évek legmeghatározóbb hip-hop producerei között említhetünk. Pete Rock később úgy nyilatkozott, hogy J Dilla egyfajta újjáéledésként hatott rá is, ugyanúgy, ahogy az egész hip-hopnak egy új utat adott.

1992-ben találkozott a zenei berkekben akkor már tapasztaltnak számító Amp Fiddler-rel, akire nagy hatással volt, hogy a korlátozott lehetőségekből mit hoz ki ez a fiatal producer. Amp Fiddler volt, aki megmutatta neki az MPC használatát, amit Jay Dee meglepően gyorsan sajátított el.
1995-ben Jay Dee és Phat Kat megalakították a 1st Down nevű formációt és beírták magukat a hip-hop történelemkönyvébe, mint az első detroiti hip-hop előadók, akikkel egy hivatalos nagykiadó szerződést kötött (Payday Records). Kiadói problémák miatt sajnos csak egy maxijuk jelenhetett meg. Még ugyanebben az évben felvették a 5 Elementz nevű formációval (Proof, Thyme és Mudd) a  „Yester Years” című EP-t.
A Detroit Pershing High School diákjaként olyan osztálytársakkal hozta össze a szerencse, mint T3 és Baatin, akikkel a kezdeti barátság és közös érdeklődés (ugye mi más, mint a hip-hop…) eredményeként ’96-ban megalakították a Slum Village-et.  1997-ben debütáltak a Fan-Tas-Tic (Vol. 1) című albummal, ami a helyi sikereken túl felkeltette Q-Tip érdeklődését is.



A kitartó munka meghozta az eredményét - ’90-es évek közepétől számos, akkor már befutott hip-hop előadó kért tőle beateket -a Pharcyde, a De La Soul, Busta Rhymes, az A Tribe Called Quest, Q-Tip, Talib Kweli, Common…, hogy csak a legnagyobbakat említsük. Alapító tagja volt a The Soulquarians elnevezésű alkotóközösségnek, akik a hip-hop, soul, r&b legértékesebb darabjai megszületésének voltak aktív részesei.
2000-ben a Slum Village második nagylemeze a Fantastic, Vol. 2 már hivatalos nagykiadós megjelenés volt. 2001-ben jött az első saját album, a „Welcome 2 Detroit”, ammit a brit BBE adott ki. Leszerződött az MCA lemezkiadóhoz egy szólólemez erejéig, de soha nem jelentek meg az itt készített felvételei, csakúgy, mint az általa producerelt Frank-n-Dank debütlemez, a „48 Hours” sem (ebből ugyan ún. bootleg verziók kerültek kereskedelmi forgalomba).

A nagykiadós lemezszerződésekből való kiábrándultsága megerősítette benne az irányváltás szükségességét és az akkor már pár éve virágzó független lemezkiadók világa felé orientálódott - a Ruff Draft című lemeze már a német Groove Attack-nél jött ki. Ezután hozta össze a sors a szintén kellően kattant beatfüggő és vinyljunkie Madlibbel, aki akkor már a los angelesi underground meghatározó alakja volt és ekkortól kezdődtek a Stones Throw kiadó égisze alatt töltött évek, ahol maximálisan kibontakoztathatta kreativitását és kiélvezhette minden előnyét a korlátok nélküli alkotói szabadságnak. 2002-től létezett Jaylib néven kettőjük korporációja és 2003-ban kidobták a Champion Sound albumot, amit következő évben egy teljes turnéval fejeltek meg. Időközben Detroitból Los Angelesbe költözött, az egyre inkább oda kötődő zenei szálak által létrejött projektek zökkenőmentesebbé tétele miatt.

2003-ban a drasztikus súlycsökkenéssel váltak láthatóvá betegségének első jelei. Egy ritka vérbetegség támadta meg szervezetét, ami az immunrendszere leépülésével járt és állapotának romlása odáig vezetett, hogy a 2005-ös európai turnéját már csak tolószékben tudta vállalni. Ekkor már sokan sejtették, amit kimondani senki nem mert…
J Dilla 2006 február 10-én hunyt el, három nappal 32. születésnapja és utolsó albuma a Donuts megjelenése után.
A mai napig folyamatos a megemlékezések sora - zenei életen kívül a legkülönbözőbb helyeken találkozhatunk J Dilla emléke előtti tisztelgéssel. Befejezetlen projektjei sorra jelennek meg és a már ismert munkásságával együtt erősítik meg bennünk, hogy mennyire megismételhetetlen jelenségként tarthatjuk őt számon.

Nyugodj békében J Dilla.







hiphopaddicts 2014