|
|
|
J Dilla |
5 ELA |
hangkörkép 2014 02 |
Február hónapban egy örömteli és egy szomorú dátum is kötődik J Dilla nevéhez. Rá emlékezünk rövid írásunkkal…
|
A
5 ELA tagjai, Mudd és Thyme Detroit hip-hop életének úttörői voltak a
’90-es években a sajnálatosan túl korán elhunyt emszí, Proof és a banda
producere J Dilla mellett...
|
Friss megjelenések, lemezek, videóklippek...
|
J Dilla
Február hónapban egy örömteli és egy szomorú dátum is kötődik J
Dilla nevéhez, aki 1974 február 07-én látta meg a napvilágot és
sajnálatosan, túl fiatalon, 32 éves korában 2006 február 10-én hosszas
betegség után hunyt el. Rá emlékezünk rövid írásunkkal…
|
|
James
Dewitt Yancey akit a világ Jay Dee, később J Dilla néven ismert meg
1974 február 7-én látta meg a napvilágot elsőszülött fiúként a család
detroiti otthonában. Az zenei hatások elkerülhetetlenek voltak számára
a családi környezetben – édesanyja korábban operaénekes volt, apja
jazz-zenész. Lemezgyűjtő-szenvedélye pár éves korától kezdve elkísérte
a sajnálatosan túl korai haláláig. A tömegek szórakoztatása is elég
korán kezdődött - kisgyermekkorától már kijárt a környékbeli parkokba
lemezeket pörgetni. Tizenévesen a folyamatosan bővülő lemezgyűjteménye
társaságában hosszú órákat töltött a házi pincestúdióban, ahol a
kísérletezés a hangokkal a szenvedélyévé vált. (Ekkor még egy szalagos
magnódeck volt a stúdiójának alappillére) A követendő példát Pete Rock
munkásságában látta, akit a ’90-es évek legmeghatározóbb hip-hop
producerei között említhetünk. Pete Rock később úgy nyilatkozott, hogy
J Dilla egyfajta újjáéledésként hatott rá is, ugyanúgy, ahogy az egész
hip-hopnak egy új utat adott.
1992-ben találkozott a zenei
berkekben akkor már tapasztaltnak számító Amp Fiddler-rel, akire nagy
hatással volt, hogy a korlátozott lehetőségekből mit hoz ki ez a fiatal
producer. Amp Fiddler volt, aki megmutatta neki az MPC használatát,
amit Jay Dee meglepően gyorsan sajátított el. 1995-ben Jay Dee és
Phat Kat megalakították a 1st Down nevű formációt és beírták magukat a
hip-hop történelemkönyvébe, mint az első detroiti hip-hop előadók,
akikkel egy hivatalos nagykiadó szerződést kötött (Payday Records).
Kiadói problémák miatt sajnos csak egy maxijuk jelenhetett meg. Még
ugyanebben az évben felvették a 5 Elementz nevű formációval (Proof,
Thyme és Mudd) a „Yester Years” című EP-t. A Detroit Pershing
High School diákjaként olyan osztálytársakkal hozta össze a szerencse,
mint T3 és Baatin, akikkel a kezdeti barátság és közös érdeklődés (ugye
mi más, mint a hip-hop…) eredményeként ’96-ban megalakították a Slum
Village-et. 1997-ben debütáltak a Fan-Tas-Tic (Vol. 1) című
albummal, ami a helyi sikereken túl felkeltette Q-Tip érdeklődését is.
A
kitartó munka meghozta az eredményét - ’90-es évek közepétől számos,
akkor már befutott hip-hop előadó kért tőle beateket -a Pharcyde, a De
La Soul, Busta Rhymes, az A Tribe Called Quest, Q-Tip, Talib Kweli,
Common…, hogy csak a legnagyobbakat említsük. Alapító tagja volt a The
Soulquarians elnevezésű alkotóközösségnek, akik a hip-hop, soul,
r&b legértékesebb darabjai megszületésének voltak aktív részesei. 2000-ben
a Slum Village második nagylemeze a Fantastic, Vol. 2 már hivatalos
nagykiadós megjelenés volt. 2001-ben jött az első saját album, a
„Welcome 2 Detroit”, ammit a brit BBE adott ki. Leszerződött az MCA
lemezkiadóhoz egy szólólemez erejéig, de soha nem jelentek meg az itt
készített felvételei, csakúgy, mint az általa producerelt Frank-n-Dank
debütlemez, a „48 Hours” sem (ebből ugyan ún. bootleg verziók kerültek
kereskedelmi forgalomba).
A nagykiadós lemezszerződésekből való
kiábrándultsága megerősítette benne az irányváltás szükségességét és az
akkor már pár éve virágzó független lemezkiadók világa felé
orientálódott - a Ruff Draft című lemeze már a német Groove Attack-nél
jött ki. Ezután hozta össze a sors a szintén kellően kattant beatfüggő
és vinyljunkie Madlibbel, aki akkor már a los angelesi underground
meghatározó alakja volt és ekkortól kezdődtek a Stones Throw kiadó
égisze alatt töltött évek, ahol maximálisan kibontakoztathatta
kreativitását és kiélvezhette minden előnyét a korlátok nélküli alkotói
szabadságnak. 2002-től létezett Jaylib néven kettőjük korporációja és
2003-ban kidobták a Champion Sound albumot, amit következő évben egy
teljes turnéval fejeltek meg. Időközben Detroitból Los Angelesbe
költözött, az egyre inkább oda kötődő zenei szálak által létrejött
projektek zökkenőmentesebbé tétele miatt.
2003-ban a
drasztikus súlycsökkenéssel váltak láthatóvá betegségének első jelei.
Egy ritka vérbetegség támadta meg szervezetét, ami az immunrendszere
leépülésével járt és állapotának romlása odáig vezetett, hogy a 2005-ös
európai turnéját már csak tolószékben tudta vállalni. Ekkor már sokan
sejtették, amit kimondani senki nem mert… J Dilla 2006 február 10-én hunyt el, három nappal 32. születésnapja és utolsó albuma a Donuts megjelenése után. A
mai napig folyamatos a megemlékezések sora - zenei életen kívül a
legkülönbözőbb helyeken találkozhatunk J Dilla emléke előtti
tisztelgéssel. Befejezetlen projektjei sorra jelennek meg és a már
ismert munkásságával együtt erősítik meg bennünk, hogy mennyire
megismételhetetlen jelenségként tarthatjuk őt számon.
Nyugodj békében J Dilla.
|
|
|